Skip navigation

Povodňová ochrana

Informace o aktivitách Libereckého kraje


Povodňové komise

Informace o povodňových komisích a jejich členech najdete na samostatné stránce. Databáze má svou veřejnou část a interní část, dostupnou pouze členům povodňových komisí.

Monitoring hladin

Za posledních několik let vzniklo velké množství vodoměrných stanic s automatickým sběrem dat. Protože existuje několik různých provozovatelů a každý provozovatel zobrazuje pouze svoje údaje, pro lepší spolupráci v rámci kraje, jsou všechny dostupné údaje zobrazeny v jedné mapové aplikaci zde.

Použitá data vycházejí z povodňových plánů obcí a obcí s rozšířenou působností evidovaných v POVIS, Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), Povodí Labe a Povodí Ohře.

Po kliknutí na profil v mapě se vpravo zobrazí informace o profilu, hodnoty pro SPA (pokud jsou povodňovými plány stanoveny), odkaz na aktuální údaje provozovatele automatického sběru dat, odkaz na zdroj informace (POVIS, ČHMÚ, Povodí)

Probíhá aktualizace těchto údajů

Tabulkové přehledy

Další informace

Obecné informace


Povodňová ochrana se řídí zákonem č. 254/2021 o vodách (vodní zákon)

Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni včetně řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.

V období mimo povodeň jsou povodňovými orgány

  • orgány obcí,
  • obecní úřady obcí s rozšířenou působností ,
  • krajské úřady,
  • Ministerstvo životního prostředí; zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra.

Po dobu povodně jsou povodňovými orgány

  • povodňové komise obcí,
  • povodňové komise obcí s rozšířenou působností ,
  • povodňové komise krajů,
  • Ústřední povodňová komise.

Povodňové orgány mohou v době povodně činit opatření a vydávat operativní příkazy k zabezpečení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené osoby. Všechna přijatá opatření a vydané příkazy se zapisují do povodňové knihy a musí být přístupné k nahlédnutí osobám vykonávajícím působnost místně příslušných povodňových orgánů, nebo způsobem umožňujícím dálkový přístup. Mimořádné pravomoci povodňových orgánů začínají vyhlášením druhého nebo třetího stupně povodňové aktivity a končí odvoláním těchto stupňů.

Stupně povodňové aktivity (SPA)

Stupně povodňové aktivity vyjadřují míru povodňového nebezpečí. Pro přirozené povodně jsou vázány na směrodatné limity, jimiž jsou zpravidla vodní stavy nebo průtoky v hlásných profilech na vodních tocích, popřípadě na mezní nebo kritické hodnoty jiného jevu (denní úhrn srážek, hladina vody v nádrži, vznik ledových nápěchů a zácp, chod ledu, apod.)

  • 1.stupeň povodňové aktivity - bdělost - nastává při nebezpečí přirozené povodně a zaniká, pominou-li příčiny takového nebezpečí. Stav bdělosti nastává rovněž vydáním výstražné informace ČHMÚ, ve které je očekávaná situace označena některým ze stupňů povodňové aktivity a je vymezena oblast nebo vodní toky, na kterých je nebezpečí povodně platí.
  • 2. stupeň povodňové aktivity - pohotovost - vyhlašuje příslušný povodňový orgán, když nebezpečí přirozené povodně přerůstá v povodeň a v době povodně, když však ještě nedochází k větším rozlivům a škodám mimo koryto.
  • 3. stupeň povodňové aktivity - ohrožení - vyhlašuje příslušný povodňový orgán při bezprostředním nebezpečí nebo při vzniku škod většího rozsahu, ohrožení životů a majetku v záplavovém území.

Stanovené směrodatné limity pro stupně povodňové aktivity jsou obsažené v povodňových plánech.